Fotogaleria


Aktualności


ZNP na facebooku


Historia Związku Nauczycielstwa Polskiego


Wyniki konkursu ZNP „Ognisko na medal”

31 sierpnia 2023

Komisja Konkursowa wyłoniła zwycięskie Ogniska ZNP w dwóch kategoriach:

Ognisko do 50 członków:

– I miejsce – Ognisko ZNP nr 12 w Żłobku Miejskim nr 1 w Toruniu, Prezes Ogniska – Pani Małgorzata Łubowicz,

– II miejsce – Ognisko ZNP przy Szkole Podstawowej nr 12 im. Gen. M. Zaruskiego w Gdyni, Prezes Ogniska – Pani Joanna Rodziewicz,

– III miejsce – Ognisko ZNP w Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej, Prezes Ogniska – Pani Ilona Wątła.

Ognisko powyżej 50 członków:

– I miejsce – Ognisko Gminne ZNP w Zielonkach, Prezes Ogniska – Pani Marta Nazimek-Kolano.

Uroczyste wręczenie nagród odbędzie się 26 września podczas posiedzenia Zarządu Głównego ZNP w Warszawie.

Gratulujemy!

“WALCZ O SWOJE PRAWA: Ochrona systemów demokratycznych oznacza aktywne wypowiadanie się, zainteresowanie sprawami publicznymi, walkę o własne prawa oraz prawa koleżanek i kolegów, a także uczennic i uczniów.

Najbardziej skuteczne sposoby na poprawę losu naszych uczennic i  uczniów, poprawę kondycji naszego zawodu oraz rozwój lokalnych społeczności to działania zbiorowe za pośrednictwem demokratycznych, niezależnych związków zawodowych.

CHROŃ SWOJE ORGANIZACJE I INSTYTUCJE DEMOKRATYCZNE: Demokracja to coś więcej niż demokratycznie wybrany rząd. Niezależny ruch związkowy, jak też wolna prasa, prężne społeczeństwo obywatelskie i silny system publicznej edukacji są filarami, na których opierają się społeczeństwa demokratyczne.

W niektórych krajach nie istnieje prawo do tworzenia niezależnych związków zawodowych; w  innych związki zawodowe są atakowane lub ich prawa ograniczone.

Siły antydemokratyczne są często nieufne wobec reprezentatywnych demokratycznych związków pracowniczych z  powodu ich zdolności do mobilizowania swoich członków do wywierania presji na rządy i pracodawców. Istnieje wiele sposobów na osłabienie znaczenia i roli wolnych związków  zawodowych, w tym związków oświatowych – przedstawianie ich jako organizacji sprzeciwiających się zmianom; podkreślanie, że nie są dość reprezentatywne; niezapraszanie do ważnych dla ich członków konsultacji; poprzez tworzenie alternatywnych stowarzyszeń zawodowych”.

Książka „25 lekcji o edukacji i demokracji”, Susan Hopgood, Fred Leeuwen