Fotogaleria


Aktualności


ZNP na facebooku


Historia Związku Nauczycielstwa Polskiego


Konferencja: Dialog społeczny w sferze publicznej

12 czerwca 2023

Zapraszamy do udziału w konferencji „Dialog społeczny w sferze publicznej”, która odbędzie się 13 czerwca 2023 r. w Warszawie w siedzibie Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego przy ul. Smulikowskiego 6/8 w Warszawie.

Kliknij, aby się zarejestrować

Dialog społeczny i negocjacje zbiorowe są charakterystycznymi cechami wysoko rozwiniętego społeczeństwa demokratycznego. Dobrze rozwinięte relacje zbiorowe sprzyjają zwiększeniu wydajności pracy, zapewniają sprawiedliwość społeczną, wysoką jakość środowiska i demokrację w miejscu pracy. W komunikacie Komisji Europejskiej zwrócono uwagę, że dialog społeczny jest jedną z kluczowych zasad europejskiego filaru praw socjalnych. Niestety w Polsce na przestrzeni ostatnich lat widoczny jest pogłębiający się kryzys dialogu społecznego, a co za tym idzie i towarzyszących mu efektów na gruncie budowania relacji zbiorowych.

Bezpośrednim odzwierciedleniem tego stanu jest niewielka liczba zawieranych układów zbiorowych pracy. Znikome zainteresowanie dialogiem społecznym w Polsce (w tym faktyczny zanik rokowań wielozakładowych) prowadzi do pytania o przyczyny takiego stanu.

Próbą odpowiedzi na pytanie może być analiza układów zbiorowych oraz nastawienia samych partnerów społecznych. Nie bez znaczenia pozostają również ramy prawne. Nie można bowiem wykluczyć, że obecnie obowiązujące regulacje nie sprzyjają lub ograniczają rozwój relacji zbiorowych.

Celem planowanej konferencji jest stworzenie przestrzeni do dyskusji nad jakością i znaczeniem rokowań zbiorowych w sektorze publicznym. Podobnie jak w przypadku sektora prywatnego, sektor publiczny jest bardzo ważną przestrzenią dla budowania relacji zbiorowych. Świadczy o tym m.in. Konwencja Nr 151 MOP dotycząca ochrony prawa organizowania się i procedur określania warunków zatrudnienia w służbie publicznej.

– Intencją organizatorów jest prezentacja stanu obecnego rokowań zbiorowych, towarzyszących im doświadczeń oraz przyszłych wyzwań. Istotnym aspektem będzie także ukierunkowanie dyskusji na poszukiwanie rozwiązań, które potencjalnie mogą sprzyjać wzmocnieniu rangi rokowań jako instrumentu regulującego stosunki pracy – mówi dr Błażej Mądrzycki, wiceprzewodniczący OPZZ, ZNP, Uniwersytet Śląski. – Wygłoszone opinie i tezy będą istotnym punkiem badań nad modelem pobudzenia rokowań zbiorowych w Polsce.

Wydarzenie będzie mieć także wymiar praktyczny, albowiem sformułowane wnioski będą istotną wartością w kontekście Krajowego Planu Odbudowy (KPO) i wykonania obowiązków wynikających z tzw. kamieni milowych oraz (potencjalnie) dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej.

Zainicjowana dyskusja adresowana jest do szerokiego grona odbiorców – uczestników dialogu społecznego, w tym przedstawicieli związków zawodowych, samorządu oraz innych przedstawicieli sfery publicznej uczestniczących lub zdolnych do uczestnictwa w rokowaniach zbiorowych.

Czynne zaangażowanie przedstawicieli środowisk naukowych powoduje, że konferencja będzie mieć istotny walor naukowy, a także promujący dialog społeczny.

Organizatorzy zapewniają także możliwość opublikowania wystąpień w punktowanym czasopiśmie naukowym „Z problematyki prawa pracy i polityki społecznej”.

Organizatorami konferencji są:

Harmonogram

Dialog społeczny w sektorze publicznym – perspektywa naukowa

Moderacja i wprowadzenie – dr Błażej Mądrzycki, Uniwersytet Śląski/OPZZ i ZNP

1. Praktyka zawierania układów zbiorowych pracy dla pracowników służby publicznej w Niemczech –

dr hab. Monika Gładoch, prof. ucz., Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego

2. Rokowania układowe jako instrument reformy prawa urzędniczego w Polsce – dr hab. Paweł Nowik, prof. ucz., Katolicki Uniwersytet Lubelski

3. Dialog społeczny w służbie cywilnej – dr Jakub Szmit, Uniwersytet Gdański

4. Prawne ramy dialogu społecznego w służbie publicznej – dr hab. Łukasz Pisarczyk, prof. ucz., Uniwersytet Zielonogórski

Dialog społeczny w sektorze publicznym – perspektywa praktyczna

REJESTRACJA