Wyniki konkursu ZNP „Ognisko na medal”
31 sierpnia 2023
Komisja Konkursowa wyłoniła zwycięskie Ogniska ZNP w dwóch kategoriach:
Ognisko do 50 członków:
– I miejsce – Ognisko ZNP nr 12 w Żłobku Miejskim nr 1 w Toruniu, Prezes Ogniska – Pani Małgorzata Łubowicz,
– II miejsce – Ognisko ZNP przy Szkole Podstawowej nr 12 im. Gen. M. Zaruskiego w Gdyni, Prezes Ogniska – Pani Joanna Rodziewicz,
– III miejsce – Ognisko ZNP w Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych w Skarżysku-Kamiennej, Prezes Ogniska – Pani Ilona Wątła.
Ognisko powyżej 50 członków:
– I miejsce – Ognisko Gminne ZNP w Zielonkach, Prezes Ogniska – Pani Marta Nazimek-Kolano.
Uroczyste wręczenie nagród odbędzie się 26 września podczas posiedzenia Zarządu Głównego ZNP w Warszawie.
Gratulujemy!
“WALCZ O SWOJE PRAWA: Ochrona systemów demokratycznych oznacza aktywne wypowiadanie się, zainteresowanie sprawami publicznymi, walkę o własne prawa oraz prawa koleżanek i kolegów, a także uczennic i uczniów.
Najbardziej skuteczne sposoby na poprawę losu naszych uczennic i uczniów, poprawę kondycji naszego zawodu oraz rozwój lokalnych społeczności to działania zbiorowe za pośrednictwem demokratycznych, niezależnych związków zawodowych.
CHROŃ SWOJE ORGANIZACJE I INSTYTUCJE DEMOKRATYCZNE: Demokracja to coś więcej niż demokratycznie wybrany rząd. Niezależny ruch związkowy, jak też wolna prasa, prężne społeczeństwo obywatelskie i silny system publicznej edukacji są filarami, na których opierają się społeczeństwa demokratyczne.
W niektórych krajach nie istnieje prawo do tworzenia niezależnych związków zawodowych; w innych związki zawodowe są atakowane lub ich prawa ograniczone.
Siły antydemokratyczne są często nieufne wobec reprezentatywnych demokratycznych związków pracowniczych z powodu ich zdolności do mobilizowania swoich członków do wywierania presji na rządy i pracodawców. Istnieje wiele sposobów na osłabienie znaczenia i roli wolnych związków zawodowych, w tym związków oświatowych – przedstawianie ich jako organizacji sprzeciwiających się zmianom; podkreślanie, że nie są dość reprezentatywne; niezapraszanie do ważnych dla ich członków konsultacji; poprzez tworzenie alternatywnych stowarzyszeń zawodowych”.
Książka „25 lekcji o edukacji i demokracji”, Susan Hopgood, Fred Leeuwen