MINISTERSTWO EDUKACJI
23 grudnia 2015
Podsumowanie wyników ankiety ZNP ws. Gimnazjów (Informacja ze strony głównej ZG ZNP)
Aż 82 proc. nauczycieli gimnazjów uważa, że w przypadku likwidacji ich szkoły, nie będzie dla nich pracy w podstawówce lub liceum ogólnokształcącym w najbliższej okolicy. Takie wnioski płyną z ankiety przeprowadzonej w listopadzie br. przez Związek Nauczycielstwa Polskiego, w której wzięło udział 71 467 nauczycieli ze wszystkich województw.
W związku z planowaną likwidacją szkół gimnazjalnych, Związek Nauczycielstwa Polskiego zwrócił się do nauczycieli gimnazjów o udział w badania ankietowym i wyrażenie opinii na ten temat. Nauczyciele odpowiadali na siedem pytań odnoszących się przede wszystkim do problemu utraty pracy i możliwości zatrudnienia w innych szkołach, wdrożenia nowej podstawy programowej, problemów wychowawczych i wyników edukacyjnych w gimnazjach oraz zakończenia obowiązku szkolnego na szkole podstawowej.
Badanie zrealizowano w listopadzie 2015 r. Uczestniczyło w nim 71 467 nauczycieli z 16 województw.
Z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że skutkiem likwidacji gimnazjów będą zwolnienia nauczycieli zatrudnionych w tych szkołach. Wyniki przeprowadzonego przez Związek badania wskazują, że blisko 84% respondentów obawia się utraty pracy z powodu braku godzin dla wszystkich nauczycieli w zreorganizowanych szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych.
Jednocześnie 82% badanych nauczycieli uważa, że w przypadku likwidacji gimnazjum, nie będzie miało możliwości podjęcia pracy w szkole podstawowej lub liceum ogólnokształcącym w najbliższej okolicy.
Niezwykle ważnym zagadnieniem jest ocena możliwości wdrożenia nowej podstawy programowej dla szkół wszystkich typów. Dlatego Związek Nauczycielstwa Polskiego zwrócił do nauczycieli z pytaniem, czy są gotowi od najbliższego roku szkolnego wdrożyć zapisy nowej podstawy programowej. Blisko 86% respondentów odpowiedziało negatywnie.
Różne środowiska polityczne i edukacyjne podnoszą kwestię niezadowalających efektów pracy z uczniami w trudnym okresie rozwojowym oraz zagrożenia wychowawcze występujące w okresie nauki w gimnazjum. Proponowany przez obecną ekipę rządzącą pomysł likwidacji tych szkół ma radykalnie poprawić sytuację w tym zakresie. Jednak zdaniem naszych respondentów przeniesienie uczniów z gimnazjów do szkół podstawowych nie rozwiąże problemów w pracy wychowawczej. Jest o tym przekonanych 86% uczestników badania.
88% respondentów uważa, że problemy wychowawcze można by skutecznie rozwiązywać przy większym wsparciu psychologów, pedagogów i innych specjalistów pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Nie można zapomnieć o osiągnięciach edukacyjnych polskich gimnazjalistów. Badania międzynarodowe udowadniają, że właściwie ukierunkowany wysiłek i planowa, wytrwała praca uczniów pod kierunkiem dobrze przygotowanych nauczycieli przynoszą efekty. Potwierdzają to również nasi respondenci. Zdaniem 80% ankietowanych w gimnazjum można wypracować dobre wyniki edukacyjne.
Ostatnia kwestia do której odnieśli się ankietowani dotyczyła obowiązku szkolnego. W opinii blisko 85% badanych zakończenie obowiązku szkolnego na szkole podstawowej, co będzie miało miejsce w przypadku likwidacji gimnazjów, to niekorzystna zmiana społeczna
Podsumowanie ankiet w sprawie likwidacji gimnazjów Oddział ZNP w Rybniku
Wnioski: Ankietę przeprowadzono w gimnazjach na terenie miasta Rybnika oraz w dwóch gimnazjach gminy Świerklany. W badaniu ankietowym udział wzięło 350 nauczycieli zatrudnionych w w/w placówkach.
I. Nauczyciele biorący udział w ankiecie obawiają się zwolnienia z pracy z powodu braku godzin w zreorganizowanych szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych, 5os. nie udzieliło odpowiedzi,7 os. wykreśliło z pytania wyraz „NIE”, 1 osoba napisała, że zadane pytanie wymaga podwójnego przeczenia, 1 osoba napisała, że pytanie jest źle zadane, 14 os. napisało „tak obawiam się”
II. Ankietowani uważają, że w przypadku likwidacji gimnazjów nie będzie istniała możliwość podjęcia pracy w szkole podstawowej lub liceum, które znajdą się w najbliższej okolicy zamieszkania nauczyciela, 9 os. napisało „nie wiem”, 5 os. nie udzieliło odpowiedzi, 2 os. postawiły znak zapytania, 1 os. napisała „taką mam nadzieję”,1 os. napisała „sądzę”,
III. Z analizy udzielonych odpowiedzi na pytanie nr 3 wynika, że od nowego roku szkolnego 2016, nauczyciele nie będą gotowi na wdrożenie nowej podstawy programowej dla wszystkich typów szkół, 8 os. nie udzieliło odpowiedzi, 2 os. napisały „nie wiem”, 1 os napisała „nie jest znana i jak sądzę opracowana”, 1 os. „ja nie”,
IV. W pytaniu czwartym w ocenie ankietowanych – przeniesienie uczniów z gimnazjów do szkół podstawowych- nie rozwiąże istniejących problemów wychowawczych,4 os. brak odpowiedzi, 3 os. napisały „nie wiem”, 1 os. postawiła znak zapytania,
V. Nauczyciele uważają, że istniejące problemy wychowawcze można rozwiązać poprzez większe niż dotychczas wsparcie specjalistów – psychologa, logopedy, pedagoga szkolnego, 5 os. nie udzieliło odpowiedzi,1 os. napisała „problemy są coraz mniejsze”, 1 os napisała „oraz rodziców”,
VI. Większość ankietowanych uważa, że w gimnazjach można wypracować dobre wyniki edukacyjne, jednakże bardzo liczba ankietowanych uważa, że jest to niemożliwe. Odpowiedź na to pytanie jest niejednoznaczna, 4 os. nie udzieliły odpowiedzi, 1 os. napisała „są wypracowane”,
VII. Zdecydowana większość ankietowanych uważa, że zakończenie obowiązku szkolnego na szkole podstawowej jest niekorzystną zmianą społeczną, 2 os. postawiły znak zapytania, 5 os. nie udzieliło odpowiedzi, 3 os. napisały „nie wiem”,
Dodatkowe informacje umieszczone pod ankietą: pytania są tendencyjne, w jednej placówce 5 ankiet było pustych, 4 osoby popierają likwidację placówek, część ankietowanych obawia się, że po likwidacji gimnazjów pozostali pracownicy np. administracja i obsługa również stracą pracę i nie znajdą jej w swoim sektorze, nowe środowisko wpłynie negatywnie na współpracę w gronie pedagogicznym, problemy wychowawcze w gimnazjum są skutecznie rozwiązywane, te które się sporadycznie pojawiają powinny być rozwiązywane przy większym wsparciu poradni psychologiczno-pedagogicznych, większa współpraca wychowawcy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, wynikami edukacyjnymi możemy się szczycić, co znajduje potwierdzenie w badaniach PISA.