ZNP interweniuje ws. laptopów dla nauczycieli. Wniosek ZNP do Ministra Cyfryzacji
4 października 2023
Wydane przez Ministra Cyfryzacji rozporządzenie z 28.09.2023 r. ws. określenia grup nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych uprawnionych do otrzymania wsparcia sfinansowanego ze środków publicznych nie realizuje zakresu delegacji ustawowej określonej w art. 2 ust. 2 u.w.r.k.c., gdyż w sposób sprzeczny z ustawą nie wskazuje nauczycieli klas I-III szkół podstawowych i szkół artystycznych oraz nauczycieli szkół ponadpodstawowych jako grup nauczycieli uprawnionych do wsparcia, a tym samym nie określa kolejności wsparcia dla tych nauczycieli.
W związku z tym rozporządzeniem ZNP wystąpił do Ministra Cyfryzacji z interwencją i wnioskiem o o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- dlaczego w treści ww. rozporządzenia nie zostali ujęci nauczyciele klas I-III szkół podstawowych i szkół podstawowych artystycznych?
- dlaczego w treści ww. rozporządzenia nie zostali ujęci nauczyciele szkół ponadpodstawowych?
- jakie było uzasadnienie dla wykluczenia ww. grup nauczycieli z procedury wsparcia?
- czy i kiedy nauczyciele klas I-III szkół podstawowych i szkół podstawowych artystycznych, a także nauczyciele szkół ponadpodstawowych zostaną ujęci w treści ww. rozporządzenia?
- (gdy odpowiedź na pytanie 4 jest twierdząca) w jakiej kolejności i w jakich terminach ww. nauczyciele uzyskają wsparcie?
- (gdy odpowiedź na pytanie 4 jest twierdząca) czy wsparcie będzie nadal realizowane w latach 2024-25 skoro z KPO wynika, że cel w postaci zapewnienia komputerów przenośnych dla nauczycieli ma zostać zrealizowany w III kwartale 2023 r.?
- (gdy odpowiedź na pytanie 4 i 6 jest twierdząca) jeżeli wsparcie będzie nadal realizowane w latach 2024-25, to czy warunek pozostawania nauczyciela w stosunku pracy na dzień 30.09.2023 r. będzie nadal aktualny?
LIST ZNP
Warszawa, 2.10.2023 r.
Szanowny Pan Janusz Cieszyński
Minister Cyfryzacji
Związek Nauczycielstwa Polskiego w nawiązaniu do treści rozporządzenia z dnia 28.09.2023 r. w sprawie określenia grup nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych uprawnionych do otrzymania wsparcia sfinansowanego ze środków publicznych (Dz.U. poz. 2071) występuje do Ministra Cyfryzacji o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- dlaczego w treści ww. rozporządzenia nie zostali ujęci nauczyciele klas I-III szkół podstawowych i szkół podstawowych artystycznych?
- dlaczego w treści ww. rozporządzenia nie zostali ujęci nauczyciele szkół ponadpodstawowych?
- jakie było uzasadnienie dla wykluczenia ww. grup nauczycieli z procedury wsparcia?
- czy i kiedy nauczyciele klas I-III szkół podstawowych i szkół podstawowych artystycznych, a także nauczyciele szkół ponadpodstawowych zostaną ujęci w treści ww. rozporządzenia?
- (gdy odpowiedź na pytanie 4 jest twierdząca) w jakiej kolejności i w jakich terminach ww. nauczyciele uzyskają wsparcie?
- (gdy odpowiedź na pytanie 4 jest twierdząca) czy wsparcie będzie nadal realizowane w latach 2024-25 skoro z KPO wynika, że cel w postaci zapewnienia komputerów przenośnych dla nauczycieli ma zostać zrealizowany w III kwartale 2023 r.?
- (gdy odpowiedź na pytanie 4 i 6 jest twierdząca) jeżeli wsparcie będzie nadal realizowane w latach 2024-25, to czy warunek pozostawania nauczyciela w stosunku pracy na dzień 30.09.2023 r. będzie nadal aktualny?
Uzasadnienie
1. Zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7.07.2023 r. o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli (Dz.U. poz. 1369) – dalej u.w.r.k.c., wsparcie sfinansowane ze środków publicznych w celu wspierania rozwoju kompetencji cyfrowych przysługuje nauczycielom, wychowawcom i innym pracownikom pedagogicznym, pozostającym w stosunku pracy na dzień 30 września 2023 r. m.in. w:
- publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych,
- publicznych i niepublicznych szkołach ponadpodstawowych.
Tymczasem z treści § 2 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28.09.2023 r. zostali wykluczeni:
- nauczyciele klas I-III szkół podstawowych i szkół artystycznych,
- nauczyciele szkół ponadpodstawowych.
Wydane przez Ministra Cyfryzacji rozporządzenie z dnia 28.09.2023 r. nie realizuje zakresu delegacji ustawowej określonej w art. 2 ust. 2 u.w.r.k.c., gdyż w sposób sprzeczny z ustawą nie wskazuje nauczycieli klas I-III szkół podstawowych i szkół artystycznych, oraz nauczycieli szkół ponadpodstawowych jako grup nauczycieli uprawnionych do wsparcia, a tym samym nie określa kolejności wsparcia dla tych nauczycieli.
Zauważyć należy, że w treści art. 2 ust. 1 pkt 2 u.w.r.k.c. nie ograniczono wsparcia jedynie dla nauczycieli klas IV-VIII, a tym samym nie było podstawy prawnej do dokonania w treści rozporządzenia ograniczenia grup nauczycieli uprawnionych do wsparcia.
W związku z tym zasadne są pytania dotyczące uzasadnienia wykluczenia nauczycieli klas I-III szkół podstawowych i szkół artystycznych, oraz nauczycieli szkół ponadpodstawowych z procedury wsparcia.
2. Realizacja wsparcia z art. 2 ust. 1 pkt 2 u.w.r.k.c., wynikającego z Krajowego Planu Odbudowy, zgodnie z którym nauczyciele wyposażani są w technologię mobilną – przenośne komputery (C2.1.2. Wyrównanie poziomu wyposażenia szkół w przenośne urządzenia multimedialne – inwestycje związane ze spełnieniem minimalnych standardów sprzętowych), ma nastąpić w III kwartale 2023 r.
W związku z tym zasadna jest wątpliwość czy procedura wsparcia będzie nadal realizowana w latach 2024-25 skoro z KPO wynika, że cel w postaci zapewnienia komputerów przenośnych dla nauczycieli ma zostać zrealizowany w III kwartale 2023 r. W tym kontekście wątpliwość dotyczy zapewnienia w KPO środków finansowych na finansowanie zadania C2.1.2 w latach 2024-25.
Tym samym należy także rozstrzygnąć wątpliwość czy w sytuacji ewentualnego realizowania wsparcia w latach 2024-25 warunek pozostawania nauczyciela w stosunku pracy na dzień 30.09.2023 r. będzie nadal aktualny.
Z poważaniem,
Sławomir Broniarz /-/
Prezes ZNP
Do wiadomości:
- Przemysław Czarnek – Minister Edukacji i Nauki
- Grzegorz Puda – Minister Funduszy i Polityki Regionalnej
- Małgorzata Jarosińska-Jedynak – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej