Wspólny apel ZNP i FZZ do Premiera i Prezydenta RP
7 lipca 2021
1 lipca br. razem z Forum Związków Zawodowych wystosowaliśmy list do Premiera Mateusza Morawieckiego z wnioskiem o uruchomienie dwustronnych rozmów pomiędzy rządem a oświatowymi związkami zawodowymi ws. znaczącego wzrostu wynagrodzeń nauczycieli od stycznia 2022 roku. Wniosek ten związany jest z impasem prac Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty powołanego przez MEiN i zawieszeniu udziału w pracach tego zespołu przedstawicieli związków zawodowych.
List ZNP i FZZ do Premiera
– Liczymy na szybkie podjęcie przez Pana Premiera działań w celu osiągnięcia konsensusu w tak ważnej kwestii społecznej oraz uniknięcia eskalacji niezadowolenia w środowisku oświatowym – piszemy w liście do szefa rządu podpisanym przez Sławomira Broniarza, prezesa ZNP i Sławomira Wittkowicza, przewodniczącego Wolnego Związku Zawodowego „Forum-Oświata” FZZ.
List ZNP i FZZ do Prezydenta RP
W liście do Prezydenta RP Andrzeja Dudy prosimy Prezydenta o objęcie patronatu nad rozmowami reprezentatywnych central związkowych z rządem ws. podwyżek od stycznia 2022 roku.
– Mając na uwadze rolę Pana Prezydenta jako patrona dialogu społecznego w Polsce oraz wielokrotnie deklarowaną potrzebę dążenia do osiągnięcia kompromisu w ważnych społecznie kwestiach FZZ i ZNP zwracają się z wnioskiem o objęcie przez Pana Prezydenta patronatu nad rozmowami – piszemy w liście do prezydenta podpisanym przez Sławomira Broniarza, prezesa ZNP i Sławomira Wittkowicza, przewodniczącego Wolnego Związku Zawodowego „Forum-Oświata” FZZ.
1 lipca 2021 roku odbyło się w Warszawie spotkanie kierownictw oświatowych związków zawodowych – Związku Nauczycielstwa Polskiego i Forum Związków Zawodowych.
Podczas rozmów ustalono, że Związek Nauczycielstwa Polskiego i Wolny Związek Zawodowy „Forum-Oświata” FZZ:
- zawieszają udział swoich przedstawicieli w pracach Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty;
- warunkują powrót do rozmów od przedstawienia założeń budżetowych na oświatę na rok 2022 uwzględniających realny wzrost wynagrodzeń w oświacie i powiązanie wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli ze średnią w gospodarce, a nie jak proponuje rząd – z tzw. minimalnym wynagrodzeniem;
- oczekują prowadzenia rozmów w dwustronnej formule rząd – oświatowe związki zawodowe pod patronatem Prezydenta RP.