PORANEK SYMFONICZNY NOSPR KATOWICE – 23.02.2025
PORANEK SYMFONICZNY NOSPR KATOWICE – 23.02.2025
W minioną niedzielę, słoneczną, ale bardzo mroźną, już o godz. 10.00 wyruszyliśmy autokarem z Rybnika do Katowic na Poranek symfoniczny Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia z siedzibą w Katowicach. To jedna z najważniejszych orkiestr symfonicznych w Polsce, a jej koncerty w wyjątkowej Sali widowiskowej na 1800 miejsc, o wspaniałej akustyce są dla melomanów wspaniałym przeżyciem. Widownia otacza scenę ze wszystkich stron, ogromna sala urzeka wręcz kameralnością. Bardzo lubimy koncerty NOSPR i bywamy tam dość często dzięki operatywności naszej koleżanki Ani P., która zawsze przygotuje odbiorców i podaje w autokarze niezbędne informacje o treści koncertu. Nie inaczej było i tym razem. Dyrygentem orkiestry był młody, utalentowany Angus Webster Anglik, którego w słowie wstępnym przed spektaklem zapowiedział Piotr Matwiejczuk. Dyrygent zachwycił nas swą elegancją, energią i wdziękiem oraz swoistą radością młodego człowieka z wykonywanej przez siebie pracy.
W programie koncertu wysłuchaliśmy: 1. Uwertury koncertowej Antonina Dvoraka – „Karnawał” op. 92. Ta Uwertura jest deklaracją wiary kompozytora w witalną siłę muzyki etnicznej, jest zresztą środkową częścią trylogii „Natura – Życie – Miłość”. Dvořák inspirując się rytmami i melodyką ludową, tworzył żywiołową wizję rodzimego folkloru. Słowiański puls był w twórczości Dvořáka bardzo mocny. 2. Suity z baletu „Wesołe miasteczko” Stefana Kisielewskiego – Humor jest najważniejszą wartością estetyczną w muzyce erudyty, pisarza i polityka Stefana Kisielewskiego. Polski kompozytor podobnie jak Dvořák czerpał nie tylko z tradycji etnicznych, lecz także wsłuchiwał się w brzmienie miasta: jego jarmarczne odgłosy i codzienny rytm. Wesołe miasteczko, w podtytule nazwane baletem w jednym akcie z prologiem, w neoklasycznych ramach odmalowuje dźwiękowy pejzaż miejski. 3. „Przewodnik młodego człowieka po orkiestrze” op. 34 – Benjamina Brittena , który także niósł w swojej twórczości niezachwianą wiarę w moc muzycznej tradycji. W twórczości Anglika nie brakuje hołdów dla wybitnych poprzedników, a jednym z najpiękniejszych aktów wiary w dziedzictwo brytyjskiej kultury jest The Young Person’s Guide to the Orchestra. Utwór to cykl wariacji na temat króciutkiego tematu z Abdelazera barokowego mistrza Henry’ego Purcella. Obietnica zawarta w tytule utworu realizuje się przez pedanteryjnie poprowadzoną prezentację poszczególnych sekcji orkiestry i rodzin instrumentów. [opis pochodzi ze strony NOSPR.org.pl].
Tu nastąpiła prezentacja widzom całego składu orkiestry symfonicznej z pokazem i nazwą poszczególnych instrumentów, ich dźwięku oraz ich liczby w składzie orkiestry. Gromkie brawa, owacje na stojąco były dowodem na to, spektakl bardzo się podobał. Dziękujemy Ani, panu Markowi – naszemu kierowcy autokaru oraz wszystkim uczestnikom, za mile spędzony czas.