Edukacja jest najważniejsza i jest jednym z głównych problemów społecznych
23 marca 2023
Polecamy materiał Pani Redaktor Adrianny Otręby (TVN24) o zmianach, jakie powinny nastąpić w edukacji. W materiale jest mowa także o inicjatywie ZNP: „Ustawę o 20 proc. podwyżce dla wszystkich nauczycieli przygotował Związek Nauczycielstwa Polskiego. Związek liczy na złożenie tego projektu przez posłów opozycji”.
Materiał „Edukacja jednym z głównych problemów społecznych” został wyemitowany w programie „Polska i świat” TVN24 22 i 23 marca 2023 r. Można go obejrzeć na stronie TVN24 – link poniżej:
https://tvn24.pl/programy/edukacja-jednym-z-glownych-problemow-spolecznych-6856517
Przypominamy także rekomendacje ZNP. To konkretne rozwiązania poprawiające sytuację dzieci, wychowanków, uczniów, studentów, nauczycieli oraz pracowników edukacji
Edukacja na miarę XXI, a nie XIX wieku
- „odchudzenie” podstawy programowej,
- indywidualizacja kształcenia w klasach do 20 uczniów,
- darmowe podręczniki na wszystkich etapach edukacyjnych,
- kształcenie kompetencji kluczowych,
- wsparcie specjalistów – psychologów i pedagogów,
- lekkie tornistry dla uczniów.
Edukacja dobrze i racjonalnie finansowana
- wzrost i urealnienie nakładów budżetowych na edukację od przedszkoli po uczelnie wyższe,
- prawne zagwarantowanie procentowego udziału wydatków na oświatę w stosunku do PKB na poziomie nie niższym niż 3 proc.,
- realna poprawa sytuacji materialnej nauczycieli przez powiązanie systemu wynagradzania nauczycieli ze średnim wynagrodzeniem w gospodarce,
- finansowanie wynagrodzenia nauczycieli z budżetu państwa,
- wzrost wynagrodzeń pracowników niebędących nauczycielami.
Edukacja z profesjonalną i dowartościowaną kadrą
- dowartościowanie i docenienie kadry nauczycielskiej oraz pracowników edukacji,
- systemowe wspieranie rozwoju profesjonalnego,
- wprowadzenie radykalnej podwyżki nauczycielskich płac oraz mechanizmu gwarantującego ich regularny wzrost,
- mniej biurokracji,
- wyposażenie miejsc pracy nauczycieli,
- poprawa warunków pracy,
- modyfikacja systemu oceny pracy nauczycieli.
Edukacja ukierunkowana na kluczowe kompetencje, a nie szczegółowe wiadomości
- kształcenie kompetencji kluczowych, w tym pracy zespołowej, krytycznego i twórczego myślenia, umiejętności rozwiązywania problemów;
- ograniczenie tradycyjnych metod nauczania na rzecz sposobów pracy, które autentycznie angażują młodych ludzi – takich, które budzą pasje, zachęcają do stawiania pytań, badania i robienia rzeczy ważnych dla siebie i pożytecznych dla świata;
- mądre korzystanie z nowych mediów i technologii
Edukacja oparta na autonomii i samodzielności szkół, a nie centralnie sterowana
- samodzielność szkoły zamiast centralnego sterowania, więcej decyzji w rękach dyrekcji, nauczycieli i nauczycielek;
- budowanie takich zespołów nauczycielskich, które wypracowują modele działania szkoły z uwzględnieniem potrzeb swoich uczniów i społeczności lokalnej;
- przebudowa systemu nadzoru pedagogicznego – więcej doradztwa i wsparcia, mniej arbitralnej kontroli;
- faktyczna swoboda stosowania przez nauczycieli w realizacji programu nauczania i metod nauczania,
- współpraca z organizacjami społecznymi – korzystanie z ich wsparcia i zasobów.
Edukacja równych szans
- wsparcie dla dzieci z trudnościami i ze specjalnymi potrzebami,
- przeciwdziałanie selekcji oraz segregacji uczennic i uczniów,
- edukacja bez rankingów,
- szkoła wsparcia i współpracy, a nie rywalizacji;
- szkoła jako przyjazne miejsce z dobrym klimatem do nauki, dbanie o relacje nauczyciele – uczniowie – rodzice;
- wsparcie edukacyjne i psychospołeczne dzieci; ograniczenie rywalizacji i nacisku na indywidualne sukcesy.
To rekomendacje Miasteczka edukacyjnego, które działało z inicjatywy ZNP w Warszawie pod hasłem „Edukacja jest najważniejsza”. W miasteczku odbywały się debaty i dyskusje na temat przyszłości edukacji oraz aktualnych problemów i wyzwań polskiej szkoły szeroko rozumianej – od przedszkola po uczelnie wyższe.
FOLDER “Edukacja jest najważniejsza” – plik do druku posiadają Okręgi ZNP.